You might as well have sung the Swedish national anthem

YOU MIGHT_small web   

Performance pentru un singur participant de sex masculin, prezentat de Like CNDB 2016.

Concept & performance: Farid Fairuz

18, 19 si 20 martie @ Body & Friends Studio

Este un loc comun astăzi să acuzăm politica, guvernele, economia, corporațiile, armata, mass-media, jocurile video, pornografia, anumite sporturi și o bună parte din ceea ce numim divertisment pentru producerea sau reproducerea mecanismelor care generează, perpetuează și consolidează elementele care contribuie la o cultură a violenței. Substanța din care se alimentează însă acestea e generată de fiecare dintre noi, de fricile și slăbiciunile noastre, de dorințele și intențiile fiecăruia, și de felul în care lăsăm toate acestea să se intersecteze, să se suprapună și să absoarbă alte logici și agende. În relație cu mecanismele Puterii, acestea se transformă în complicități și dependențe, ne fac vulnerabili și șantajabili. Ne lăsăm manipulați și manipulăm la rândul nostru, folosim, abuzăm și utilizăm violența în cele mai intime și banale gesturi și acte cotidiene, creând astfel structura pe care violența ajunge la scară largă și se reinserează totodată ca parte insignifiantă din viața noastră de zi cu zi.

“You might as well have sung the Swedish national anthem” nu pleacă din poziția autovictimizării cu accente justițiare, căci violența pare deseori de neocolit, fiind parte din resorturile cele mai intime ale vieții. Aceasta este prezentă chiar și în simplul fapt că artistul este în cazul de față pus în imposibilitatea de a lăsa actul performativ să se desfășoare fără a-l explicita și pregăti printr-un altfel de limbaj și discurs care se impun ca o autoritate deasupra actului în sine încercând să îi legitimează existența.

Titlul “You might as well have sung the Swedish national anthem” este în fapt un citat relevant împrumutat dintr-un interviu dat de fostul ministru de Finanțe al Greciei – Yanis Varoufakis – aflat în ipostaza ingrată de-a nu putea negocia (aproape) nimic cu marile puteri economice ale Europei și ale lumii. Fățiș plasate în favoarea unei agende de tip economic, acestea par să fi evacuat complet din discuție omul și nevoile sale, dezvăluind astfel o altă fațetă a violenței cu care Puterea operează în lume. Atroce, performată direct și cinic, nedisimulată și nemediată.

“You might as well have sung the Swedish national anthem” nu ne vorbește (doar) despre criza din Grecia și nici nu intră în analize economice aride, ci coboară subtil și fluid în politica intimității, acolo unde par să apară primele impulsuri și tensiuni care transformă gânduri în intenții, gesturi și acte, dar și în proiecte, politici publice, măsuri economice și de altă natură modificând realitățile în care existăm.

Artistul Farid Fairuz consideră că timpul este prima resursă esențială care ne este furată. Acesta vede performance-ul actual ca pe un gest politic de smulgere a unei ore din logica competiției, eficienței și productivității și ca pe un act de restituire a acesteia unui singur participant de sex masculin. Aflat în fața acestuia, îi dezvăluie manipulările implicite ale actului artistic, ca prim pas spre înțelegerea felului în care puterea poate să opereze la niveluri mai subtile, și ca pe o nouă posibilitate de negocierie între două părți.

“You might as well have sung the Swedish national anthem” coboară totul la scară umană și redeschide un spațiu confortabil și intim de dialog și reflecție, regăsind firescul exact în mijlocul unui performance pe care îl înșurubeză tandru în realitatea din care face parte.

O co-producție: Solitude Project, Centrul Cultural German Timișoara/Festivalul de Arte Performative Timișoara, Căminul Cultural. Proiect realizat cu sprijinul Fundației ERSTE

FARID FAIRUZ

În 2010 artistul Mihai Mihalcea a luat cu asalt scena culturală cu un proiect de ficționalizare a propriei biografii devenind Farid Fairuz și lansând în spațiul public o serie de întrebări și reflecții cu privire la producția culturală, capitalism, sexualitate și religie.

Până să se reinventeze în Farid Fairuz artistul Mihai Mihalcea a avut un rol esențial în multe dintre inițiativele care au condus la recunoașterea internațională a dansului contemporan românesc și la înființarea unor structuri și instituții devenite repere ale acestui domeniu. Între 2006-2013 a fost director al Centrului Național al Dansului din București. În 2006 a fost nominalizat pentru premiul ”Paris – Europe 2006”, de catre Maison d’Europe et d’Orient din Paris. In 2013 a fost bursier al Academiei de Arta din Berlin. In 2014 a co-curatoriat festivalul “Good Guys Only Win in Movies” la Hebbel am Ufer Berlin. A dansat şi a creat spectacole şi lucrări coregrafice prezentate în: Franţa, Germania, Italia, Ungaria, Austria, S.U.A., Bulgaria, Ucraina, Portugalia, Polonia, Olanda, Belgia, Elveţia şi Slovenia.

www.faridfairuz.ro

Vineri 18 martie: 14:00 | 16:30 | 18:30 | 20:30

Sâmbătă 19 martie: 14:00 | 16:30 | 18:30 | 20:30

Duminică 20 martie: 14:00 | 16:30 | 18:30 | 20:30

Pentru participarea la performance alegeți un interval orar dintre cele de mai sus și trimiteți un e-mail la adresa: inscrieri@faridfairuz.ro. Nu se pot face inscrieri in ziua performance-ului, ci cu minim 24 de ore în avans. Participarea devine valabilă numai cu confirmarea înscrierii din partea organizatorilor.


Detalii despre Like CNDB 2016, aici.

Anunțuri
%d blogeri au apreciat asta: